måndag 22 juli 2013

Borrelia min historia

Ja tänkte jag skulle skriva ner lite om det här med borrelian. Mest för min egen skull. Ifall det (peppar peppar) skulle hända igen. Eller hända nån annan. 
.
1 april flyttade vi till huset. Och med all stress och jobb som tillhör en flytt så blev det även mycket stress på jobbet. Egentligen mycket med allt. Vilket helt naturligt gjorde att jag blev trött, men jag var inte vanligt trött å sliten. 
Tröttheten blev bara värre och med tröttheten kom även skakningar i händerna. 
Alla kom så successivt så jag kan egentligen inte säga när det började. 
.
När skakningarna även började känns i kroppen, bl.a. i käkarna men värst runt hjärtat, då började det bli otäckt. 
Att sedan tröttheten blev helt sjuk efter måltider, ja det gjorde att jag tillslut kände att jag var tvungen att ringa sjukan. 
Jag har aldrig varit med om en sån trötthet där man blir så matt att det känns som allt bara rinner av en. Hur mycket man än försöker att vara pigg. 
.
Jag mådde även illa och synen var väldigt påfrestad. 
Även tempen var konstigt. När jag blev så där dålig så kunde tempen ligga på 35,7. Vilket är lågt till och med för mej. 
.
Först kollades diabetes. Å när det såg bra ut fick jag en snabb tid till läkare då det misstänktes sköldkörteln
.
Läkaren jag hade var jätte bra. Han kollade allt han kunde. Vilket innebar bl.a. Sköldkörteln, levern, njurarna, brister, diabetes igen. 
Även allt detta så bra ut så han trodde ångest. 
Men kände att han för säkerhetsskull skulle kolla Borrelia oxå. 
.
Den 2 juli ringde han och bekräftade att jag hade antikroppar i blodet. Vilket innebar Borrelia infektion. 
Fick 3 veckor med antibiotikan Doxyferm 400 mg/dag. 
.
För att förklara hur stark kur jag fick;
Normal kur 10 dagar = 10 tabl. Eller 1000 mg
Min kur 21 dagar= 84 tabl. Eller 8 400 mg. 
Jag har mått jätte illa, varit tvungen att äta minst en gång i timmen. (Inte sista veckan som tur är)
Jag är väldigt trött och behöver vila större delen av dagen. 
Jag kan inte va ute då dom varnar för solen. Å med min starka dos så känner jag av 10 minuter utomhus. 
.
Idag tog jag min sista tablett. Så imorn ska jag ta min första semester öl :) jag ska hålla mej inne minst 5 dagar till. 
.
Jag är evigt tacksam för att denna läkare tog detta på allvar. Speciellt att han gav mej så stark dos, då så många bara fått 10 dagar med ett vanligt penicillin. Och inte blir av med sina besvär. 
.
Ska oxå skriva att det är skillnad på hudborrelia ( då man får en ring) och det jag har haft. Hudborrelia botas med vanligt penicillin i 10 dagar. 
.
Anledningen till att man så lätt missar Borrelia, kan vara som i mitt fall. Läkaren frågar: har du haft en fästing i år?
Mitt svar var: Nää, men förra året. 
Det kan dröja 6 månader innan symtom visas, vilket stämmer med att jag hade en förra året. Men jag fick ingen ring så det är ju inget jag har tänkt på. 
.
Typ så här har mina senaste månader varit. 
Jag känner inga skakningar nu och jag hoppas tröttheten försvinner nu när kroppen får gå tillbaka till sitt vanliga. 
Jag hoppas verkligen att detta har hjälp. 

3 kommentarer:

  1. ♡ så skönt att du mår bättre nu!

    SvaraRadera
  2. Skit, så jäkla otäckt! Vilken bra läkare som verkligen undersökte allt även när han trodde att det var ångest. Skönt att du mår bättre nu och hoppas verkligen att medicinen fortsätter att hjälpa. Jag ska förresten åka hem till mamma och pappa nästa vecka, onsdag och stannar till lördag eller söndag. Vill väldigt gärna ses om det går! :) Kram Issa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi måste ses när du ska till dina föräldrar :) vi får hörs under veckan vilken dag som passar bäst! :) kram å puss

      Radera